Când debutează?
ADHD
debutează destul de timpuriu, manifestându-se în perioada preșcolară, la
grădiniță sau clasaI. Chiar în primii ani de viață, copilul poate fi irascibil,
cu colici, agitat.
Care sunt
caracteristicile și cum se evidențiază gravitatea acestei tulburări?
Tulburarea
se poate evidenția în prezența altor copii
(de exemplu, la grădiniță), când aceștia sunt rugați să fie atenți la activitățile coordonate de educatoare și situațiile când impun copilului să manifeste atenție susținută și să stea cuminte (de exemplu, în mașină, la masă, în timpul unei povești sau al activităților în grup la școală).
(de exemplu, la grădiniță), când aceștia sunt rugați să fie atenți la activitățile coordonate de educatoare și situațiile când impun copilului să manifeste atenție susținută și să stea cuminte (de exemplu, în mașină, la masă, în timpul unei povești sau al activităților în grup la școală).
Studiile
arată că majoritatea preșcolarilor
identificați ca având simptome specifice ADHD (DSM-IV), continuă să manifeste
simptomele tulburării de comportament disruptive și în primii ani de școală (Campbell,1995).
Problemele de comportament la școală se concretizează prin lovirea altor copii,
nerespectarea regulilor, deranjarea altor copii.
Alte
trăsături obișnuite asociate cu ADHD sunt problemele de conduită și
imaturitate.
Care sunt consecințele
ADHD ?
La
nivel emoțional aceștia pot deveni frustați și pot continua să aibă probleme de
temperament cînd alți copii au depășit această fază.
Pot avea relațiile dificile cu copiii de
aceeași vârstă, iar imaturitatea, neastâmpărul și agresivitatea, toate acestea
contribue la reducerea dezirabilității copilului ca prieten.
Cercetătorii
au identificat o serie de variabile familiale, stres marital, evenimente
stresante și depresie maternă.
Dr.Campbell
descrie situația astfel:
„Stresul
apărut în familie subminează activitatea părințiilor, lăsând acești părinții
preocupați și depășiți de situație, cu mult mai puține resurse emoționale
pentru a face față nevoilor și pretențiilor normale, venite din partea copiilor
preșcolari astfel ignoră întrebările, se pierde calmul cu ușurință, iar copilul
are tot mai puține oportunități să trăiască interacțiuni pozitive, reciproce,
educative, cu un îngrijitor cald, atent și implicat.(Dr.Campbell, 1995)”.
Se
recomandă: Ajutorul unui psiholog, al familiei și al educatoarei.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu