2. Copilul pronunță corect sunetele izolate, dar greșește în cadrul silabei sau a cuvântului?
3. Copilul are un limbaj neinteligibil datorită omisiunii sau inversării cuvintelor?
4. Copilul a suferit o intervenție chirurgicală (deviație de sept, părți despicate ale buzei, maxilarelor etc.) ?
5. Copilul a avut sau are probleme cu auzul?
6. Copilul se bâlbâie?
7. Copilul vorbește foarte repede, este agitat, își mișcă amplu mâinile, brațele, uneori chiar întregul corp? Dacă acest comportament nu este corectat la timp se poate transforma în bâlbâială.
8. Copilul nu reușește să scrie sau să citească bine deși are vârsta corespunzătoare pentru realizarea acestor activități?
9. Copilul confundă literele atunci când scrie sau citește – spre exemplu „d“ cu „b“?
Dacă răspunsul este afirmativ la oricare dintre întrebările de mai sus, înseamnă că o evaluare la un logoped este necesară.
3. Copilul are un limbaj neinteligibil datorită omisiunii sau inversării cuvintelor?
4. Copilul a suferit o intervenție chirurgicală (deviație de sept, părți despicate ale buzei, maxilarelor etc.) ?
5. Copilul a avut sau are probleme cu auzul?
6. Copilul se bâlbâie?
7. Copilul vorbește foarte repede, este agitat, își mișcă amplu mâinile, brațele, uneori chiar întregul corp? Dacă acest comportament nu este corectat la timp se poate transforma în bâlbâială.
8. Copilul nu reușește să scrie sau să citească bine deși are vârsta corespunzătoare pentru realizarea acestor activități?
9. Copilul confundă literele atunci când scrie sau citește – spre exemplu „d“ cu „b“?
Dacă răspunsul este afirmativ la oricare dintre întrebările de mai sus, înseamnă că o evaluare la un logoped este necesară.
Tulburările lexico-grafice au un impact negativ mai mare decât tulburările de pronunţie în activitatea şcolară sau în cea intelectuală în general.
M. Guţu înţelege prin tulburări de limbaj „toate abaterile de la normal, de la maniestările verbale tipizate, unanim acceptate în limbajul uzual, atât sub aspectul reproducerii cât şi al perceperii, începând de la dereglarea diferitelor componente ale cuvântului şi până la imposibilitatea totală de comunicare orală sau scrisă”.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu