30 aug. 2015

Cum se dezvoltă inteligenţă emoţională la vârstă preşcolară?

Prin dezvoltare înţelegem totalitatea modificărilor secvenţiale ce apar într-un organism pe măsură ce acesta parcurge traseul de la concepţie la moarte. Procesul de dezvoltare este un proces unitar care se realizează pe patru niveluri:

·         nivel cognitiv;
·         nivel social (social-motivaţional);
·         nivel comportamental;
·         nivel fiziologic;

Mă voi referi în continuare la domeniul dezvoltării socio-emoţionale.
Dezvoltarea socială prezintă următoarele aspecte specifice:
·         Interacţiunea cu copiii de vârstă apropiată;
·         Interacţiunea cu adulţii;
·         Interacţiunea de grup;
·         Respectarea diversităţii;

Dezvoltarea emoţională are următoarele aspecte specifice:
·         Dezvoltarea conceptului de sine;
·         Dezvoltarea autocontrolului;
·         Dezvoltarea expresivităţii emoţionale.

Exprimarea şi înţelegerea propriilor emoţii şi a emoţiilor celorlalţi, de la emoţiile primare (bucurie, frică, mânie) la cele mai complexe (mândrie, ruşine, vină), constituie competenţe specifice domeniului emoţional. Copilul învaţă să le simtă, învaţă să le exprime şi să le recunoască şi/sau să le conştientizeze.

Dezvoltarea abilităţilor emoţionale ale copiilor este importantă din următoarele motive:

a) ajută la formarea şi menţinerea relaţiilor cu ceilalţi;
b) ajuta copiii să se adapteze la grădiniţă şi la şcoală;
c) previne apariţia problemelor emoţionale şi de comportament.

Cum îşi dezvoltă copiii abilităţile emoţionale?

Reacţiile adulţilor la emoţiile exprimate de copii. Modul în care adulţii reacţionează la exprimarea emoţională a copiilor lor determină exprimarea sau inhibarea emoţiilor viitoare ale acestora.
Exprimarea propriilor emoţii de către adulţi.
Expresivitatea emoţională a adulţilor devine un model pentru copii, în ceea ce priveşte exprimarea emoţională.
De exemplu, dacă adultul exprimă în mod frecvent emoţii negative, copilul va exprima şi el aceste emoţii, datorită expunerii repetate la acestea.
Discuţiile despre emoţii. Experimentarea unor situaţii emoţionale diferite şi discuţiile cu părinţii ajută copiii în înţelegerea situaţiilor emoţionale şi în reacţia adecvată în astfel de situaţii.

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu